Nån mer en jag som är svensk här och som jobbar med craftware?

April 18, 2016

Jimmy Pettersson Jimmy Pettersson
Beginner
30 posts

19 replies

Hej Jimmy, jag är svensk. Jag har bara det här som hobby, men visst använder jag och kan CraftWare hyfsat. Betatestar en ny version just nu. Har du frågor eller synpunkter på CraftWare så kan jag hjälpa till att framföra dessa.

April 19, 2016

Marcus Malmberg Marcus Malmberg
Revered
518 posts

Ok några förändringar då? Jag är grön som gräset inom 3D printing, men jag hankar mig fram och lurar mest på dom olika inställningarna och va dom betyder

April 19, 2016

Beginner
30 posts

Nästa version tillförar en del i gränssnittet då man arbetat om Gcodeviewern helt. Den slicear snabbare och klarar av komplexa objekt utan att minnet tar slut. Annars är inställningarna ganska lika.

Vad har du för 3dskrivare?

April 19, 2016

Revered
518 posts

Craftbot plus

April 19, 2016

Beginner
30 posts

Bra maskin. Jag har föregångaren från Indiegogokampanjen för två år sedan. Det har inte varit helt problemfritt med den, men man lär sig ju laga det som behövs och det är ju en robust maskin.

Att skriva ut grejer är ju egentligen bara en del av det hela, rita och designa grejer och joxa med maskinen tar nog ungefär lika mycket av ens tid om inte mer.

April 19, 2016

Revered
518 posts

Önska jag hade råd att lära/köpa ett CAD program

April 19, 2016

Beginner
30 posts

Man kommer ganska långt med Tinkercad som är gratis och har tutorials att komma igång med. https://www.tinkercad.com/

April 19, 2016

Revered
518 posts

Ok får kolla in det då, tackar

April 19, 2016

Beginner
30 posts

Du som sitter och kör en beta, kan du lämna feedback till utvecklarna? I såfall borde dom se till att det finns med statistik i craftware tex hur många meter man printat och lite andra trevligt stats som är kul att se

April 20, 2016

Beginner
30 posts

Ja. Men om man slicear på olika datorer och/eller installerar om grejer så tappar man ju bort ihopsamlad data. Egentligen skulle det kanske vara den bästa lösningen om skrivaren själv räknade drifttimmar och meter som tryckts ut. Då blir det en fråga om ändring av firmware för att kunna lagra sådant där. Det finns plats för batteri på kretskortet för CB+ ska kunna lagra information även om sladden dras ur eller strömmen går under utskrift men jag tror inte det funkar än. Annars får man väl räkna efter ungefär i huvudet hur många rullar/kg plast man gjort slut på. :)

April 20, 2016

Revered
518 posts

Craftware
Craftware

infon på dessa bilder skiljer en massa hur kommer det sig, eller vad betyder dom olika bildernas info? Tex printing tiden

April 20, 2016

Beginner
30 posts

CraftPrint räknar nog inte särskilt bra så den kan man bortse från. CraftWares inforuta med tidsåtgång bör stämma bättre men det kan bli avvikelser där också. Där står ju även hur många meter filament det går åt ungefär, men travel % vet jag inte hur det funkar. Sen visas ungefärlig kostnad beroende på material. Man får ange kostnaden per meter på options-sidan, fliken printer.

April 20, 2016

Revered
518 posts

wrong post, sorry Smørrebrøders.

April 21, 2016

Bart ter Haar Bart ter Haar
Superstar
1346 posts

Wrong again Bart, this is the smörgåstårta section, smørrebrøders are the danish I guess! I thought you knew the sandwiches of the world better since you have so many coffeeshops in the Netherlands? ;)

April 21, 2016

Revered
518 posts

Coffeeshops here are just for the tourists. Same for tulips, Amsterdam, windmills and Geert Wilders.

April 21, 2016

Bart ter Haar Bart ter Haar
Superstar
1346 posts

Önska jag hade råd att lära/köpa ett CAD program

April 22, 2016

Beginner
30 posts

You can try OnShape. It's a cloud based CAD which is free.

April 22, 2016

3DForms 3DForms
Superstar
1712 posts

Nu har jag skaffat en R Pi3 men octoprint hittar inte min printer nått du känner till Marcus

April 22, 2016

Beginner
30 posts

Hey Bart - I've been to Amsterdam and although I didn't see any tulips I thought the coffee shops and windmills were great. And the wooden shoe factory too. Maybe I even encountered a Geert Wilder - whatever that is.

June 2, 2016

Birk Binnard Birk Binnard
Revered
562 posts
To start a discussion or reply to a post please Login or Create an account.