Craftbot 2 eller xl til nybegynder indenfor 3d print..kan det gå an!

Hej med jer.

Jeg har gået i nogle måneder og overvejet at købe en 3d printer, for at få en ny hobby skudt igang!

Jeg skal sådan set bare bruge den at lave lidt kamera og mobilholdere, covers, små opbevaringskasser, andet sjov fundet på nettet, og så også lidt af mine egne små designs lavet i 123d-design...og min kone har så også en del ønsker til nogle store "blomster krukker" og figurer til haven m.m.

Min oprindelige plan var at købe en Xyz davinci 1.0 Pro, men efter at have googlet det lidt, så lyder det som om at den vist ikke er så nem at have med at gøre, så den sprang jeg fra igen!

Jeg har nu længe gået og sparet sammen til en Craftbot 2, da mit indtryk er at det er en god stabil printer....jeg er blind på det ene øje, så den skal helst bare køre, uden at man skal skrue alt for meget i den!

Da jeg så sidder og er klar til at bestille her for en uge siden, så får jeg øje på Craftbot xl udgaven, og bliver egentlig lidt lun på den også, da den jo kan printe lidt stører ting osv...så nu overvejer jeg om jeg skal gå all-in fra start og købe den i stedet for Craftbot 2'ern!

Da den jo er rimelig ny, så er der ikke lavet ret mange anmeldelser og video'er af den...er der nogle af jer som har købt den, og hvad syntes i om den...nogle problemer at berette om?

Burde Craftbot printerene ikke at være fornuftig nok til en begynder som mig....kvaliteten virker jo da fin....de får generelt gode anmeldelser osv!

Mvh. Dan

March 16, 2017

Dan Kristiansen Dan Kristiansen
Beginner
2 posts

2 replies

Hei,

Håper det går greit at jeg svarer deg på norsk, dansken min er ikke så veldig god. :-)

Craftbot 2 og Craftbot XL er på mange måter veldig like. Elektronikken er den samme, men mekanikken i Z-aksen er forskjellig, i hovedsak fordi XL har mye større arbeidsområde i Z. Jeg har en CB2, og har ikke selv testet en XL, men printkvaliteten er så langt jeg kan forstå helt lik. Z-aksen på XL bruker lineære rails i stedet for runde stålstenger som CB2, og derfor er det noe mer støy når den beveger seg i Z. Det har i praksis ingen betydning, da du ikke vil merke dette under printing, kun når du manuelt kjører Z opp og ned.

Jeg ville kjøpt XL hvis du tror du har et reellt behov for å printe ting som er høyere enn 200 mm uten å måtte dele dem opp. Hvis du stort sett skal printe ting som er lavere enn 200 mm, så ville jeg heller spart de pengene og kjøpt CB2. Husk på at det går an å dele opp et høyt print i flere deler, som du så limer sammen etterpå. Det blir jo ikke like pent, men om det likevel skal pusses/males/etterbehandles så betyr det jo lite.

Brukevennligheten til Craftbot-maskinene er veldig bra, og menysystemet er fint og lett å bruke.

March 16, 2017

mroek mroek
Honored
275 posts

Hej "mroek".

Tak for svaret!

Mvh. Dan

March 16, 2017

Dan Kristiansen Dan Kristiansen
Beginner
2 posts
To start a discussion or reply to a post please Login or Create an account.